Newsmonkey: Hoe de Nationale Loterij digitaal gaat: ‘We moesten leren dat het daarbuiten oorlog is’


De Nationale Loterij is een 80 jaar oud overheidsbedrijf, niet meteen dé plek voor digitale innovatie. En toch: de laatste jaren is het al haar overbekende merken (zoals Lotto en Euromillions) aan het digitaliseren, met succes. Met een heel digitaal ecosysteem, en onder meer 430.000 Facebook-fans, is het klaar voor de strijd met de privéspelers in het digitaal gokken. (Extract)

Source: Hoe de Nationale Loterij digitaal gaat: ‘We moesten leren dat het daarbuiten oorlog is’

De Nationale Loterij is een gigant: wekelijks spelen 2 miljoen Belgen op de Lotto, Euromillions, Win for Life of gewoon een krasspel. Jaarlijks zijn er dat zelfs 6 miljoen, meer dan de helft van alle Belgen dus. Elk jaar komt er zo 1,2 miljard euro binnen. Daarvan keert het overheidsbedrijf iets meer dan de helft uit aan de spelers, de rest gaat naar de samenleving.

Maar ook bij hen slaat de digitale revolutie toe. De laatste jaren overspoelen online gokkantoren de markt, met allerlei verschillende producten. Jonge mensen gaan steeds vaker online, ook op illegale platformen. Mark Frederix, de directeur marketing van de Nationale Loterij, begon in 2007 zijn digitaal antwoord.

Acht jaar later heeft het meer dan 80 jaar oude overheidsbedrijf een knap digitaal ecosysteem, een stevige app, en 430.000 fans op Facebook. “Alleen al daar zit een team van 5 mensen op, die constant in dialoog gaan met onze klanten. Die band opbouwen en onderhouden, dat is ontzettend belangrijk geworden voor onze merken”, zegt Frederix.

Meer: http://newsmonkey.be/article/39779

Facebook als nieuwe manier van klanten werven

Om die gretige concurrenten het hoofd te bieden, bouwde Frederix en z’n team een digitale oorlogsmachine uit. De Nationale Loterij haalt nu 2,3 miljoen bezoekers op haar site, en nog eens 1,2 op E-Lotto.be. Meer dan 400.000 mensen checken elke maand de ‘Win Checkr’-app. Ze sturen nu liefst 53 miljoen mails per jaar naar haar klanten: over de hoogte van de jackpot, over promoties, sluitingsdagen, … Op Facebook hebben ze via verschillende pagina’s, die samen 430.000 fans hebben. Via die pagina’s springen ze in de timelinevan miljoenen Belgen.

“Het was eerst een kwestie van reputatiemanagement op sociale media: Monitoren wat er over ons verschijnt, modereren ook, en reageren. Vandaag is het ontzettend belangrijk voor ons als merk. Vijf mensen zijn er systematisch mee bezig”, zegt Frederix. Vandaag doen die veel meer om die communities te onderhouden: polls, wedstrijden, grappige campagnes. Zo’n 8 tot 12 posts per week. “Het is een echt ecosysteem geworden, waar we heel trots op zijn”, zegt Frederix. “We hebben ook onderzoek gedaan naar het effect: het maakt ons een moderner merk, en mensen kopen zo meer en regelmatiger, ze praten positief over ons. En het duwt zelfs de verkoop in de krantenwinkels.”

Maar die aanpak, veel meer praten over het merk, dan puur online willen verkopen, is de enige juiste aanpak, zegt Frederix. “Krantenwinkels moeten net leren dat het digitale hun bondgenoot is.”

De grote uitdaging nu is de spelervaring ook online goed uitbouwen. Lotto online spelen is niet zo heel verschillend van op papier. Maar online willen mensen ook de spelervaring. Via een soort Angry Birds of Candy Crush, waarbij je dan geld kan verdienen. Cashbowl is zo’n spelletje van de Nationale Loterij. “Het is nog maar een begin. Maar we voelen ons vandaag al redelijk goed gewapend voor wat komt digitaal, da’s helemaal anders dan een paar jaar geleden”, besluit Frederix.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s